Konverteringsoptimering (CRO)

Ankereffekten der får os til at købe

Clock Icon - Consultant Webflow Template

Ankereffekten

Som en lille bonus vil jeg  gerne slå et slag for min  min personlige favorit inden for psykologiske triggers, der hænger så uløseligt sammen med at forbedre performance on site.

Ankereffekten ser du aktivt blive brugt i din hverdag, når først du har lært at genkende den.

Eksempel:
Når du går ind i en kendt elektronikkæde, kan du blive præsenteret for en stor, ny, imponerende fladskærm ved indgangen.
Tilfældigt? Naturligvis ikke.

Fladskærmen koster den nette sum af 45.000,-
Den har wow-faktor, 75 tommer og en nærmest magnetisk tiltrækningskraft over sig.
Den får misundelige blikke. Den får ord, og endnu flere tanker, med på vejen.
Den får opmærksomhed, med andre ord.


Du fortsætter ind i butikken.
Du bevæger dig ned i tv-afdelingen.
Her bliver du efterfølgende præsenteret for en anden flot skærm.
Den koster 8.000,-

Den kommer til at fremstå som et fund, fordi du lige er blevet præsenteret for en markant dyrere pris.
Vores hjerne havde nemlig sat et anker på 45.000,-
Det gør dig langt mere tilbøjelig til at købe skærmen til 8.000,-

Også selvom dit oprindelige budget kun var 5.000,-

Vores hjerne kan ikke forstå ”dyrt” og ”billigt”.
Den forstår at sammenligne.

Nu kender du begrebet.

Vær opmærksom på det, næste gang du bestiller vin på restauranten :)

David Metzon

Ekspert i CRO

David Metzon har arbejdet med digital markedsføring i +15 år, som både specialist og marketingchef i virksomheder med 100.000.000+ omsættende webshops i mange lande.

Hans store passion er konverteringsoptimering,  købspsykologi, sammenhængskraften ml. discipliner og ledelse.