Konverteringsoptimering (CRO)

Er konverteringsoptimering det samme som en A/B splittest?

Clock Icon - Consultant Webflow Template
2 min.

Nej.

Så kort kunne det her blogindlæg godt have været.
Men lad os få lidt pålæg på brødet også.


Lad mig slå det fast med det samme, at A/B splittesting bør være en helt og aldeles fundamental disciplin i CRO arbejdet, i din marketingafdeling.

Men der er også en virkelighed.
Der er budgetter, tid, kompetencer og andet "besværligt".

Men konverteringsoptimering er ikke det samme som en splittest. Man kan ikke sidestille de to ord.
Splittesting er bare ét greb i konverteringsværktøjskassen.

Mange kan have stor glæde ved, at få taget pulsen på sin webshop, enten enkeltstående eller mere løbende.
Få skabt et overblik over kvalitative hypoteser, få fundet decideret fejl og uhensigtsmæssigheder. Få eksterne øjne på.

Og selvom der ikke ligger en A/B splittesttest der sætter to streger under noget, vil den øvelse også være seriøs konverteringsoptimering.

Der er stadig så meget best practise at tage fat på, for rigtigt mange små og mellemstore webshops.
Der er så meget kommunikation, psykologi og UX at gøre fortsat, også selvom der ikke er helt nok trafikvolumen til at få det valideret af en konkret splittest.

I et andet blogindlæg her på siden, skriver jeg om de mange "hemmelige" greb, man bør arbejde aktivt med, for at øge sin konvertering - eller øge ordrestørrelsen.

Men udover psykologiske greb, handler det kort og godt om at eliminere alt det der ikke skaber værdi - men rod - og tilføje det der kan vække tillid, tryghed og bekræftelse (på pris, på produkt, på virksomheden m.v.)

Har du lyst til at jeg tager et lille kig på din side og kommer med 3 gode råd i en light potentialeanalyse, så er du meget velkommen til at række ud.

Dbh.
David Metzon

David Metzon

Ekspert i CRO

David Metzon har arbejdet med digital markedsføring i +15 år, som både specialist og marketingchef i virksomheder med 100.000.000+ omsættende webshops i mange lande.

Hans store passion er konverteringsoptimering,  købspsykologi, sammenhængskraften ml. discipliner og ledelse.